آموزش تهیه نسخه پشتیبان از سایت
نوشته شده توسط : مدیر پیامک

بکاپ گرفتن از سایت

این امکان وجود دارد که وب‌سایت‌ها به هر دلیلی دچار مشکل شده و تمامی اطلاعاتشان از بین برود. بکاپ گرفتن از سایت یا تهیه نسخه پشتیبان هیچ‌وقت برای کاربران جذاب نبوده است و معمولاً بکاپ گیری را فراموش می‌کنند. تصور کنید وب‌سایت شما به ویروس آلوده‌ شده یا این که تحت حمله هکرها قرار گیرد. یا این که ارائه‌ کننده خدمات میزبانی وب‌سایت شما با مشکل روبرو شود و همه فایل‌ها و اطلاعات پایگاه داده‌های شما از بین برود. یا این که حتی ممکن است که خودتان یا ادمین وب‌سایت یکی از فایل‌ها را به‌ اشتباه پاک کند و وب‌سایت شما از کار بیافتد.

پس سعی کنید به‌ طور مستمر از سایت خود، Backup بگیرید تا با مشکلاتی از این قبیل مواجه نشوید و در صورت بروز مشکل، نسخه پشتیبان را بازیابی کنید و از همان نقطه کارتان را دوباره از سر بگیرید.

بکاپ گرفتن از سایت

بکاپ گرفتن از سایت به چه معنی است؟

بکاپ گرفتن یعنی تهیه یک نسخه از همه فایل‌های موجود در سایت و بازیابی آن اطلاعات در مواقع خاص. تهیه این نسخه باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود و تنها یک بار بکاپ گرفتن کافی نیست. اما تعیین این دوره زمانی به میزان محتوای درون سایت شما و میزان به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آن وابسته است. از بعضی از وب‌سایت‌ها به‌ صورت روزانه بکاپ گرفته می‌شود برای برخی دیگر از و‌سایت ها نیز به‌صورت ماهانه بکاپ گیری انجام می‌شود.

این اهمیت ندارد که چه بازه زمانی را انتخاب می‌کنید فقط باید روند بکاپ گیری را به فعالیتی مداوم تبدیل کنید. به این دلیل که اگر اطلاعات وب‌سایت شما از دست رفت، مجبور نباشید همه‌ چیز را از ابتدا شروع کنید. تهیه کردن Backup حتی در اولین مراحل هم می‌تواند اساس و پایه اولیه وب‌سایت را در اختیار شما قرار بدهد و مفید باشد.

بخش های وب‌سایت

وب‌سایت شما از دو بخش پایگاه داده و سایر فایل‌ها تشکیل‌شده است.

فایل‌ها ساختار اصلی وب‌سایت شما را ایجاد می‌کنند. فایل‌های موجود در وب‌سایت انواع مختلفی دارند:

  • Core installation : این فایل ها با نصب WordPress به وب‌سایت شما اضافه می‌شوند.
  • Theme : ظاهر وب سایت شما در این فایل قرار می‌گیرد.
  • Plugin : افزونه‌ها یا همان نرم‌افزارهایی که به وب‌سایت امکاناتی را اضافه می‌کنند.
  • تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای : فایل‌هایی که برای شخصی‌سازی وب‌سایت و مطالب وبلاگ خود استفاده می‌کنید.
  • JavaScript، PHP Script و سایر کدهای برنامه‌نویسی.
  • سایر فایل‌ها و صفحات وب استاتیک : در این بخش اساساً هر نوع فایلی که در شکل‌گیری وب‌سایت شما دخیل باشد قرار می‌گیرد.
  • پایگاه داده: پایگاه داده همه اطلاعات موجود در وب‌سایت شما را شامل می‌شود. این داده‌ها همان کلمات موجود در پست‌ها، نظرات وبلاگ، meta data و تمامی اطلاعاتی است که کاربران در وب‌سایت شما وارد می‌کنند. سیستم مدیریت محتوای WordPress داده‌های شما را در قالب جدول ذخیره می‌کند. پایگاه داده و سایر فایل‌ها در کنار هم وب‌سایت شما را می‌سازند. شما نیز می‌توانید از هر کدام به‌ صورت جداگانه بکاپ بگیرید.

١٠ محتوا برای ایجاد لینک طبیعی در سایت

فعالسازی ابزارک در وردپرس

نمایش مطالب مرتبط در وردپرس

nofollow کردن خودکار لینک ها در وردپرس

افزونه و Shortcode غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار در وردپرس

درگاه پرداخت آنلاین بانک سامان در وردپرس با Bank Saman EDD gateway

ویرایش سریع کد های قالب و افزونه با String Locator

کد نمایش آخرین محصولات ووکامرس

افزونه بارگذاری فایل رسانه در هاست دانلود در وردپرس

روش‌های بکاپ گرفتن از سایت

بکاپ گیری کنترل پنل مدیریت هاست مانند Cpanel یا plesk یا DirectAdmin

فضای ذخیره برای نسخه پشتیبان با دسترسی FTP

استفاده از FTP Backup Storage کمک می‌کند یک نسخه پشتیبان از داده‌هایتان تهیه کنید تا بتوانید در صورت از بین رفتن داده‌های سرور، از نسخه پشتیبان استفاده کنید. این فضای خارجی بسیار قابل اطمینان است به این دلیل که از ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب شما کاملاً جدا عمل می‌کند.

عواملی که موجب از بین رفتن داده‌های وب‌سایت می‌شوند:

  • فعالیت‌های خرابکارانه مثل حمله‌های سایبری
  • بد عمل کردن سخت‌افزارها
  • بروز مشکلات نرم‌افزاری
  • خطای انسانی

به عبارت ساده‌تر، همه داده‌هایی که تابه‌حال روی سرور ذخیره کرده‌اید ممکن است در هرلحظه و به خاطر هرکدام از عواملی که برشمردیم، برای همیشه از بین بروند. موضوع حفظ و انسجام داده‌ها مخصوصاً برای کسب‌وکارهایی حائز اهمیت است که دائماً در حال فعالیت و اجرای عملیات هستند. از بین رفتن داده‌ها و نداشتن نسخه پشتیبان ممکن است این حرفه‌ها را به‌شدت دچار آسیب کند. پیشنهاد می‌کنیم نسخه بکاپ پروژه‌هایتان را روی سرویس‌های ذخیره جداگانه که کاملاً از سرور وب‌سایتتان مجزا هستند، ذخیره کنید. در این صورت حتی اگر میزبان سایت شما با مشکلی برخورد کند، هیچ خللی در نسخه پشتیبان وب‌سایت وارد نمی‌شود.

مزایای ذخیره بکاپ در سرور جداگانه

  • در صورت از بین رفتن داده‌ها کسب و کار خود را بدون هیچ خللی نجات می‌دهید.
  • محافظت از اطلاعات وب‌سایت خود در مقابل عوامل مخرب.
  • می‌توانید در کمترین زمان ممکن وب‌سایت خود را بازیابی کنید.

افزونه‎های سیستم های مدیریت محتوا

افزونه های بکاپ برای WordPress

صدها افزونه مختلف مخصوص بکاپ گرفتن از سایت در WordPress وجود دارد که از محبوب‌ترین های آن ها می‌توان به افزونه‌های زیر اشاره کرد:

  • افزونه UpdraftPlus Backup and Restoration

افزونه UpdraftPlus  یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ترین افزونه های بکاپ گیری وردپرس می‌باشد. در مطلب آموزش افزونه UpdraftPlus نحوه کار با این افزونه کاربردی به طور کامل توضیح داده شده است. شما می‌توانید به سادگی نسخه پشتیبان داده‌ها را با استفاده از افزونه UpdraftPlus به‌ سادگی در Dropbox، Google Drive، ایمیل یا هر فضای دیگری و حتی FTP ذخیره کنید.

اغلب ویژگی‌های معمول این افزونه به‌ صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد. اما در صورتی که بخواهید به نسخه پیشرفته و استفاده از امکاناتی مثل رمزگذاری داده‌ها دسترسی داشته باشید باید هزینه‌ای را جداگانه‌ پرداخت کنید.

بکاپ گرفتن از سایت

  • افزونه Backup Buddy

افزونه Backup Buddy در حال حاضر از محبوب‌ترین افزونه‌های تهیه بکاپ است. این افزونه به‌ صورت اختصاصی و پیشرفته از شما در صورت بروز مشکل پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های متعدد و بسیار قدرتمندی دارد. شما با استفاده از این افزونه می‌توانید از همه فایل‌های وب‌سایت خود یک نسخه بکاپ کامل تهیه کنید. یا این که می‌توانید در صورت تمایل از گزینه بکاپ سریع استفاده کنید. تنظیم امکانات این افزونه فقط ۱ دقیقه وقت می‌گیرد. البته استفاده از امکانات این افزونه رایگان نیست.

بکاپ گرفتن از سایت

  • افزونه VaultPress

افزونه VaultPress نیز از افزونه‌های دسته پیشرفته است و از اغلب افزونه‌های مشابه گران‌تر است. اگر از این افزونه برای تهیه بکاپ استفاده کنید برای هر وب‌سایت باید هزینه جداگانه‌ پرداخت کنید اگر بیش از یک وب‌سایت دارید، هزینه استفاده از این خدمات برای شما بیش از معمول خواهد شد. البته VaultPress ویژگی‌های مفید و متعددی ازجمله بکاپ لحظه‌ای، بازیابی خودکار و پیشگیری از اسپم به همراه دارد که البته تا حدودی قیمتش را هم توجیه می‌کند.

بکاپ گرفتن از سایت

پلاگین های بکاپ برای Joomla

از افزونه‌های بکاپ گرفتن از سایت در Joomla نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزونه Akeeba Backup

افزونه Akeeba Backup یکی از component های متن‌باز بکاپ گیری در Joomla می‌باشد که وظیفه ساده‌ای را به عهده دارد. Akeeba Backup یک نسخه پشتیبان کامل از وب‌سایت شما تهیه و آن را در یک بایگانی نگه می‌دارد که روی همه سرورها قابل بازیابی است. شما نیز همیشه می‌توانید این نسخه بکاپ را به انتخاب خود تنها از پایگاه داده یا فایل‌های وب‌سایت بگیرید. بکاپ گرفتن از هر دو در کنار هم الزامی نیست. Akeeba Backup راهکار بکاپ مطمئن، متن‌باز و آسانی برای وب‌سایت‌های Joomla می‌باشد.

بکاپ گرفتن از سایت

  • افزونه DataSafe PRO

افزونه DataSafe PRO از بهترین افزونه‌های سایت‌های Joomla می‌باشد که همه اطلاعات پایگاه داده‌ها را در خود جای می‌دهد. می‌توانید روند بکاپ گرفتن از پایگاه داده‌ها را روی حالت اجرای خودکار تنظیم کنید و تنها با انتخاب یکی از بکاپ‌های موجود، سیستم خود را به نقطه زمانی قبل‌تری برگردانید. افزونه DataSafe PRO برای حفظ و ارتقای سطح عملکرد، سیستم شما را در طی بازیابی نسخه پشتیبان به‌ صورت خودکار بهبود می‌بخشد و مشکلات آن را نیز از بین می‌برد.

بکاپ گرفتن از سایت

امیدوارم از این آموزش وردپرس لذت برده باشید. همواره خوشحال می شویم اگر هر سوال یا راهنمایی که در مورد آموزش بکاپ گرفتن از سایت داشتید در پایین بخش نظرات مطرح کنید.

 

مطالب مرتبط:

انتخاب بهترین عنوان مطالب برای افزایش سئو

ایجاد سیستم پشتیبانی از طریق چت در وردپرس

پنهان کردن نوشته های وردپرس

آموزش رفع خطای Googlebot cannot access CSS and JS files

منبع: الو پشتیبان - ارائه دهنده مقالات:طراحی کمپین تبلیغاتی - مدرس وردپرس - سرویس های بک لینک





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: